Wil je #Instafamous worden? Start met content marketing via Instagram!

 

Content marketing via Instagram: doe jij hier al aan? Het platform werkt perfect om jouw dienst of product op een vriendelijke, originele manier te promoten, zonder dat je doet aan hard selling. Maar hoe zorg je nu dat je content creëert die waardevol is en die jouw klanten aan je merk bindt? En hoe gebruik je Instagram voor storytelling? Wij geven je advies!

Content marketing & contentstrategie: hoe begin je?

Schakel allereerst over van een persoonlijk account naar een businessprofiel. Dit doe je via ‘Instellingen’. Hier kies je de optie ‘Overstappen naar bedrijfsprofiel’. Met je bedrijfsaccount krijg je toegang tot Insights, de statistieken van Instagram, en kun je zien hoe je posts presteren. Ook krijg je inzicht in je publiek. Daarnaast kun je een contactbutton aanmaken, heb je de mogelijkheid om (doelgroepgericht) te adverteren én heb je toegang tot Instagram Shopping. Hier kun je direct je producten promoten via je posts of Instagram Stories. Dus, switch naar een zakelijk profiel, kies een gebruikersnaam en een passende profielfoto. Voeg je website en contactinformatie toe en kies een categorie. Voilà, je kunt van start!

Breng je doelstellingen in kaart. Wil je meer omzet? Meer volgers? Je merkbekendheid vergroten? Het doel bepaalt de content. Bepaal voor jezelf dus de reden waarom je het platform gebruikt en kies vervolgens zorgvuldig je doelgroep. Je (toekomstige) volgers zijn immers je (potentiële) klanten. Verdiep je in hun interesses en ga na welke content zij graag willen zien.

Maak een contentplan. Hierin leg je vast welke soort content je plaatst, wanneer, met welk doel en voor welke doelgroep. Je kunt eventueel zelfs gebruikmaken van een publicatiekalender waarin je je content op een systematische wijze online zet. Ga na hoeveel tijd je investeert in het bijhouden van de pagina en huur eventueel een social media-specialist in.

Content creatie: welke content post je? 

Je hoeft niet continu content te publiceren om zichtbaar te zijn. Een paar keer per week is voldoende. Wat wel belangrijk is, is dat je content post die relevant en waardevol is voor jouw doelgroep én een afspiegeling is van jouw bedrijfsfilosofie. Richt je bij het creëren van je content daarom volledig op de authenticiteit van je merk en probeer zo onderscheidend mogelijk te zijn.

Steek energie in vormgeving. Kies een thema, een kleurenschema en eventuele filters, waarmee je structuur en regelmaat in je feed creëert. Ontwerp een huisstijl waaraan je publiek het merk herkent. Speel met verschillende soorten content, maar blijf consistent. Varieer quotes met foto’s van mensen, producten en omgevingen, maar zorg wel dat de content een afspiegeling blijft van je merk. Voeg tot slot een call-to-action aan de posts toe om interactie te stimuleren.

Ontwerp formats in je contentstrategie. Denk hier bijvoorbeeld aan een terugkerend element in Instagram Stories, zoals een wekelijkse quiz of een vlog op IGTV. Hiermee creëer je regelmaat, waardoor je volgers weten wat ze kunnen verwachten.

Vergeet bij het uploaden van posts ook niet gebruik te maken van hashtags. Deze categoriseren en organiseren de visuele content. Hashtags zijn bovendien cruciaal voor de vindbaarheid van je content. Zorg dus dat je ze op de juiste manier gebruikt. Kies voor elke post tussen de vijf en negen relevante hashtags. Combineer populaire hashtags met niche-hashtags, location-hashtags en eventuele (interactieve) brand-hashtags. Beperk de beschrijving van je post tot 138-150 karakters.

meisje en camera

Personaliseer: laat je gezicht zien! 

Klanten zijn geïnteresseerd in het gezicht achter het merk. Upload daarom persoonlijke posts. Geef een kijkje achter de schermen of upload een selfie van een werknemer en voeg eventueel een quote toe. Laat je publiek kennismaken met de medewerkers. Deel elementen uit hun persoonlijke leven of (grappige) gebeurtenissen op de werkvloer, of probeer een take-over waarbij een werknemer het account overneemt voor één dag en zijn/haar verhaal deelt.

User Generated Content en Instagram Stories: stimuleer interactie

Praat mét je publiek, niet tegen ze. Op deze manier nodig je uit tot interactie. Deel bijvoorbeeld User Generated Content op je feed of in je story om je volgers te betrekken. Dit zijn berichten waarin je klanten jouw dienst of product aanraden aan hun eigen volgers. Geef hen tools die het delen van deze gerelateerde content mogelijk maakt, zoals een merkgerelateerde hashtag.

Daag het publiek op een speelse manier uit tot interactie door het opstellen van een poll, een quiz of het stellen van een vraag via Instagram Stories. Of vraag je volgers een beschrijving bij je post te bedenken, hun persoonlijke ervaring te delen of een vriend(in) in het bericht te taggen.

Wees zelf ook interactief en investeer tijd in het liken, delen en het plaatsen van opmerkingen. Content marketing draait immers om wederzijds contact en het opbouwen van een betekenisvolle relatie tussen je bedrijf en je klanten. Social media maakt deze laagdrempelige, persoonlijke vorm van interactie dan ook mogelijk.

Influencers: hulpmiddelen bij promotie 

Heb je problemen met het promoten van je product of dienst? Zoek contact met een influencer! Influencers (modellen, lifestyle bloggers en kunstenaars/artiesten) zijn de royals van Instagram. Zij hebben een insta-feed waar menig Instagrammer jaloers op is, hebben een leger aan volgers en staan vaak open voor partnerships. Maak hen ambassadeur van jouw bedrijf en krijg toegang tot hun volgers. Ga een (betaald) partnerschap aan en laat de influencers een post ontwerpen waarin zij jouw product of dienst aanbevelen.

Ook kun je contact leggen met een influencer-marketingbureau als 3sixtyfive. Zij zijn, net als Coster Copy, onderdeel van de Endeavour Group. Samen met een internationaal influencersnetwerk helpen zij jouw bedrijf met het ontwikkelen van de meest creatieve, digitale campagnes.

Start vandaag nog! 

Genoeg redenen om te beginnen met content marketing via Instagram. Met de bovengenoemde tips kun je gelijk aan de slag! Heb je te weinig tijd of kennis om je te verdiepen in het creëren en verspreiden van content? Vraag dan hulp aan professionals. Coster Copy is gespecialiseerd in content marketing, content creatie en het bedenken van de juiste contentstrategieën. Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen!