Wat is SEO copywriting?

Sta je aan de beginfase van een nieuwe website? Of wordt jouw site niet goed gevonden? SEO copywriting klinkt je dan waarschijnlijk al bekend in de oren. Maar weet je ook wat het is? In deze blogpost beantwoorden we deze en andere belangrijke vragen omtrent SEO copywriting.

We trappen af met copywriting

Copywriting lijkt sterk op copyright (©). Het klinkt hetzelfde en toch zit er een wezenlijk verschil in. Namelijk het volgende:

  • Copywriting: het schrijven van teksten voor brochures, artikelen, websites, advertenties en ga zo maar door. Copy betekent hier tekst.
  • Copyright (©): het recht van de eigenaar om eigen materiaal (zoals artikelen, boeken, muziek e.d.) te kopiëren. Copy betekent hier dus letterlijk kopie.

Wij houden ons dagelijks bezig met copywriting. Wij schrijven teksten, in alle soorten en maten. Maar wij doen ook meer dan dat. Wij schrijven SEO-proof teksten, ook wel content genoemd. Teksten die, naast mooi geschreven, vooral ook goed vindbaar zijn. Maar hoe doen we dat?

Het SEO-mysterie

Mocht je het nog niet weten, SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel, je webpagina’s optimaliseren om goed gevonden te worden binnen zoekmachines, als Google, Bing en Yahoo. SEO is een magisch woord geworden, voor ieder die wat met tekst en online doet (dus: letterlijk iedereen met een website). Op internet vind je dan ook veel bureaus die SEO copywriting aanbieden. Maar een paar passende keywords verwerken, maakt een tekst nog niet SEO-proof. De vraag is dus hoe deze copywriters SEO toepassen. Niet voor niets bestaan er online marketingbureaus die heuse SEO-rapporten opleveren, zoals DBOM. Bovendien verandert de betekenis van SEO elk jaar, door algoritmes die steeds slimmer worden.

Voor SEO is het anno 2017 belangrijk dat:

  • Je goede teksten schrijft. Het gaat om het gevoel dat je meegeeft in een tekst. De positiviteit die je boodschap uitstraalt. Google let immers op de kwaliteit van de pagina, en beoordeelt dat door de bounce rate, maar ook de tijd op pagina;
  • Je het unieke keyword op de belangrijkste plekken gebruikt (zoals kopjes en inleiding), en ook kiest voor synoniemen van je keyword. Het volproppen van teksten met keywords is tegenwoordig not-done;
  • Je het keyword in de titel, meta description, heading tags en URLs gebruikt;
  • Je ook in afbeeldingen het keyword gebruikt in de title tag en alt tag.

De ideale SEO-tekst bestaat dus uit een combinatie van fantastische copywriting, voorzien van unieke keywords en de juiste tags. Dit zou je zelf kunnen doen, maar een grondig keyword onderzoek kost al veel tijd, en het verwerken van deze keywords in een mooie tekst is voor velen een onmogelijke taak. Er zijn niet voor niets experts, maak er gebruik van!

Kies een SEO copywriting partner

Waarom zou je jezelf in allerlei bochten wringen, terwijl een ander het werk net zo goed doet, en waarschijnlijk zelfs beter? Kies een betrouwbare partner, die naast kennis van sterke teksten, ook bovenmaatse kennis heeft van online marketing. Zo weet je zeker dat jouw teksten aan een grondig SEO-onderzoek zijn onderworpen en behaal je de beste resultaten op de lange termijn.

Meer weten over SEO copywriting? Neem contact met ons op.