Top 3 misvattingen over contentstrategieën

Leuk altijd, die best practices, tips & tricks en blogs over hoe het allemaal WEL moet. Deze blog is even anders. Welke drie punten zijn absoluut slecht voor jouw contentstrategie? Let goed op, want de meeste mensen gaan hiermee de fout in!

SEO verandert altijd. Nieuwe updates, zoals de laatste Hummingbird update van Google en nieuwe technologieën zoals Voice Search, zorgen ervoor dat ook jouw contentstrategie aangepast moet worden. In deze blog leg ik uit welke fouten je vaak online ziet en waarom je deze moet voorkomen.

1. Taboe! Elke pagina optimaliseren voor een ander zoekwoord

 

Vroeger was het inderdaad zo dat je het liefst voor elk zoekwoord waar je op wilde ranken een aparte landingspagina schreef. Google vond dit fijn omdat het overzicht zo vrij duidelijk was. Maar je kan je voorstellen dat dit voor de user experience een dooddoener is. En ook Google wordt steeds slimmer: inmiddels vindt de zoekmachine het juist fijn als je een zo relevant mogelijke pagina schrijft die niet volgespamd is voor één zoekwoord, maar juist geschreven is voor een cluster aan relevante zoekwoorden. Binnen Google kan je altijd zien op welke gerelateerde termen er nog meer gezocht wordt. Gebruik deze (wanneer relevant) op dezelfde pagina.

2. Verwacht niet dat korte blogs op jouw website wonderen verrichten

Natuurlijk is bloggen onwijs goed om een zo groot mogelijk ‘vangnet’ op jouw site te creëren en zoveel mogelijk bezoekers te ‘vangen’. Maar… je kan beter één lange en kwalitatief goede blog schrijven dan tien korte blogs. En wat bedoel ik met kort? Dan bedoel ik blogs met minder dan 300 woorden.

Onderzoek van BuzzSumo toont zelfs aan dat artikelen die meer dan 3.000 (!!) woorden bevatten, het vaakst gedeeld worden. En volgens onderzoek van Backlinko naar één miljoen blogs, is de lengte van de blogs direct gerelateerd aan de positie binnen zoekmachines.

3. Consistentie en kwaliteit: het is niet het één of het ander

Ik snap het wel, begrijp me niet verkeerd. Het kost gewoon onwijs veel tijd om én regelmatig blogs te posten én er ook nog eens voor te zorgen dat de kwaliteit van deze posts hoog blijft. Maar het helpt zeker wel bij het behalen van meer verkeer en meer conversies/leads. Waarom?

  • Je toont Google regelmatig nieuwe content;
  • Je geeft jouw website bij het uploaden van elke blog weer meer pagina’s die Google kan indexeren en dus een ranking op kan geven;
  • Je zorgt dat je een band opbouwt met jouw trouwe volgers.

En we kunnen het bewijzen! Hubspot heeft een onderzoek gedaan naar de frequentie van het posten van blogs en de hoeveelheid verkeer en leads deze websites ontvingen. Dit onderzoek gaf aan dat bedrijven die meer dan zestien keer per maand een blog postten, maar liefst drieënhalf keer meer verkeer en zelfs vierenhalf keer meer leads genereren.

Dus, stap 1: maak een schema (of een contentkalender) en houd je er ook aan! Gevolgd door stap 2: hoe schrijf je kwalitatief goede blogs?

  1. Kies je onderwerp: Well, thank you, captain obvious! Toch beginnen de beste blogs bij het goed afbakenen van je onderwerp. Bedenk van tevoren waar je over wilt schrijven. Een blog staat of valt immers met het onderwerp. Bepaal nadat je je onderwerp hebt gekozen ook meteen welke kant je op wilt met je blog: wil je informeren, enthousiasmeren, of overtuigen?
  2. Schrijf actief: Het gebruik van de passieve werkwoordsvorm leidt vaak tot afname van de overtuigingskracht van je verhaal.
  3. Gebruik tussenkopjes: Natuurlijk voor SEO (geef de kopjes bijbehorende heading tags), maar ook voor de kwaliteit van jouw blog zijn tussenkopjes belangrijk! Bedenk het zo: uit je tussenkopjes en de eerste regels van iedere alinea, moet jouw lezer de grote lijnen van je blog kunnen halen.
  4. Wees niet bang te schrappen: Staat je blog als een huis? Mooi, dan wordt het nu tijd om te schrappen.
  5. Gebruik een opsomming: Niet alleen is het een feit dat lezers houden van lijstjes, maar het komt ook de structuur ten goede als je iets puntsgewijs vertelt. Zowel voor de lezer, als voor Google is deze structuur heel belangrijk. Binnen Voice Search zullen lijstjes en ‘structured data’ enorm belangrijk worden!

Nu weten jullie precies wat jullie wel of niet moeten doen! En mocht je er nou echt niet uitkomen, dan staan de copywriters van Coster natuurlijk voor je klaar. Wil jij hulp bij het opzetten van een contentstrategie of wil je dat wij de blogs voor je schrijven? Neem dan contact met ons op!