Start vandaag nog met personalisatie!

Content overlaadt ons tegenwoordig uit alle hoeken: reclames, social mediaberichten, artikelen, e-mails en blogs. Met zoveel content, hoe val je dan nog op? Wat moet je doen om jezelf te onderscheiden van de concurrentie? En hoe zorg je ervoor dat je de aandacht van jouw doelgroep trekt én vasthoudt? Het antwoord: personalisatie! Geen rinkelend belletje? Lees snel verder en ontdek waarom ook jij moet starten met het bieden van content met een persoonlijke touch.

Wat is personalisatie? 

In 2018 was personalisatie al een belangrijk onderwerp, maar ook in 2019 is deze content marketingtrend nog steeds gaande. Maar wat is personalisatie? Bij personalisatie stem je de content af op een individueel persoon, in plaats van op de massa. Je zorgt dat de boodschap zo persoonlijk mogelijk en specifiek gericht is op de wensen en behoeften van een individu op een bepaald moment; content op maat dus! Maar hoe werkt dat precies? Je analyseert het bezoekersgedrag van de (potentiële) klant en past op basis daarvan de content voor die bezoeker aan. Een nieuwe bezoeker op de website laat je bijvoorbeeld eerst kennismaken met jouw bedrijf en de diensten die jullie aanbieden. Komt een bezoeker meerdere keren terug op je website, ga je over tot het tonen van speciale aanbiedingen om de klant te overtuigen iets te kopen of contact op te nemen. Bij personalisatie houd je dus rekening met de customer journey. Je kijkt aan de hand van het surfgedrag van de bezoeker in welke fase van de customer journey hij zich bevindt. Op basis hiervan pas je de content voor de bezoeker aan. Zo is de content op dat moment voor hem relevant.

De juiste content op het juiste moment 

Ook de timing van de boodschap is erg belangrijk. Je wilt de boodschap uitsturen op het moment dat de behoefte bij de klant het grootst is; dan is de kans immers het grootst dat de klant toehapt. Analyseer je het surfgedrag van de bezoeker, dan kom je erachter welk tijdstip waarschijnlijk de meeste conversie oplevert. Let hierbij dus op de customer journey die de klant aflegt. Bepaal aan de hand van het surfgedrag in welk stadium van de customer journey de klant zich bevindt. Zit de klant nog in het beginstadium, dan is het misschien beter om te wachten met het uitsturen van de boodschap. Heeft de potentiële klant meerdere keren op een specifiek product gezocht en vermoed je dat hij of zij klaar is om de aankoop te doen; dan is dat het juiste moment om de potentiële klant te confronteren met de producten en/of diensten die jullie aanbieden.

Speel in op de jonge doelgroep 

De Millennials en Generatie Z zijn opgegroeid in deze snelle digitale wereld. Ze zijn dan ook gewend om snel informatie op te zoeken en tot zich te nemen. Deze generaties zijn dol op gepersonaliseerde content. Hoe handig is het dat je net een e-mail met speciaal voor jou aanbevolen kleding krijgt wanneer je net op zoek bent naar een nieuwe outfit? Deze generaties ontvangen veel liever relevante en gerichte reclame dan reclame over een product of merk waar zij niets mee te maken hebben. Gepersonaliseerde content is een uitstekende manier om deze jonge, maar wel koopkrachtige generatie te bereiken. Wil je weten hoe je ervoor zorgt dat je de juiste tone-of-voice voor jouw doelgroep hanteert bij het schrijven van gepersonaliseerde content? In deze blog leggen wij uit hoe je de juiste tone-of-voice voor jouw doelgroep bepaalt.

De voordelen van personalisatie 

De gegevens van bezoekers analyseren én de boodschap personaliseren kost uiteraard meer tijd dan wanneer je één en dezelfde boodschap naar een grote groep uitstuurt. Personalisatie brengt echter ook een aantal voordelen met zich mee. Zo heb je een grotere kans dat de advertenties conversie opleveren, omdat je veel meer inspeelt op de persoonlijke wensen en behoeften van de (potentiële) klanten. Door de bezoeker op deze manier positief te verrassen, is de kans groter dat de klanten fans worden en wellicht nog meer conversie opleveren. Heb ik je overtuigd om ook gepersonaliseerde content aan te bieden, maar weet je niet waar te beginnen? Laat in dat geval het schrijfwerk aan ons over en neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.