Spoedcursus: schrijven voor social media 

Je hebt een leuke foto van een nieuwe werknemer genomen of een leerzaam artikel geschreven. Dan wil je dit natuurlijk graag via social media delen met al je volgers. En het liefst zo snel mogelijk. Maar in je enthousiasme kan je het belang van een goede beschrijving bij je post onderschatten. Hoe zorg je er nu voor dat je social media copy net zo sterk is als de content die je deelt? En wat is het geheim achter pakkende short copy? Wij geven je een spoedcursus schrijven voor social media. Volg deze vijf stappen en schrijf smetteloze social copy!

 

1. Schrijf actief en wees informeel! 

Vermijd passieve zinnen. Alhoewel een passieve zinsopbouw misschien poëtischer en formeler klinkt, bereik je veel meer met een actieve tekst. Gebruik daarom actieve zinnen en gebiedende wijs bij het opstellen van een caption (een beschrijving).

Een actieve zin is vaak korter, scherper en directer. Dit leest prettiger en je publiek voelt zich akelig snel aangesproken, maar dit is juist de bedoeling! 😉 Maak daarbij gebruik van aanwijzende voornaamwoorden, bijwoorden en signaalwoorden om de leesbaarheid van je tekst te bevorderen. Let wel te allen tijde op je spelling. Spelfouten komen erg onprofessioneel over. Kortom: schrijf correct, informeel en luchtig.

Lees ook: Hoe schrijf je actief?

2. Trek direct de aandacht 

Op social media lezen we vaak niet verder dan de eerste paar woorden van een bericht. Daarbij tonen veel social media vaak alleen de eerste paar zinnen van je tekstuele boodschap. Om als volger verder te kunnen lezen, dien je te klikken op ‘lees meer’. Val in je tekst dus direct met de deur in huis. Verleid je volgers om het hele bericht te lezen of spoor hen gelijk aan tot actie. Begin je post bijvoorbeeld met een vraag of een call-to-action. Gebruik hierbij leestekens, zoals uitroeptekens en vraagtekens, maar overdrijf niet.

Daarbij trek je met een foto of een video sneller de aandacht van je publiek dan met een lap tekst. Zorg er dus voor dat je niet alleen op Instagram, maar ook op LinkedIn, Twitter en Facebook een visueel element toevoegt aan je bericht.

3. Houd het kort, maar krachtig 

Korte social media berichten scoren vaak beter dan lange varianten. Het lezen van lange stukken tekst vraagt namelijk veel te veel energie en tijd van de altijd gehaaste social media gebruiker. Toch is soms een uitgebreide beschrijving bij een foto of artikel wél van groot belang, bijvoorbeeld bij storytelling via copy. Deel de tekst dan op in behapbare paragrafen en gebruik emoji’s en/of bullet points. Dit bevordert de leesbaarheid van de tekst. De gebruikers kunnen het bericht zo gemakkelijk scannen.

Veel informatie is niet relevant en kun je inkorten, of zelfs weglaten. Beschrijf daarbij ook niet simpelweg wat er in een bijgevoegde link of foto te zien of te lezen is, maar geef aanvullende informatie in de beschrijving. Bespreek alleen het allerbelangrijkste. Social media gebruikers scannen hun tijdlijn vliegensvlug, dus een post moet wel heel erg waardevol zijn, eer zij hun scrollsessie onderbreken.

Lees ook: Schrijven is schrappen: zo doe je dat

4. Bepaal de doelgroep, het platform en de tone-of-voice 

Welke doelgroep wil je bereiken en op welk platform is deze het meest actief? Zorg dat je platform matcht met je bedrijf, zodat je de juiste doelgroep bereikt. Denk ook goed na over de onderwerpen van je posts. Kies enkel onderwerpen die aansluiten bij je doelgroep en verzin hierbij een passende tekst.

Houd bij het schrijven de juiste tone-of-voice aan, die past bij jouw doelgroep, bedrijf én het platform. Doe onderzoek naar het vocabulaire van je publiek en speel met populaire woorden. Schrijven voor je doelgroep is super belangrijk, maar een schrijfstijl moet ook bij een bedrijf passen. Jouw bedrijf is authentiek en heeft een unieke tone-of-voice. Natuurlijk wil je dat de identiteit van je bedrijf doorschemert in je content. Probeer bij het schrijven voor social media dus een fijne middenweg te vinden.

5. Gebruik hashtags 

Hashtags domineren de online wereld. Gebruik je de juiste hashtags bij het schrijven voor social media? Dan bereik je niet alleen de juiste doelgroep, maar ook veel nieuwe potentiële klanten. Doe dus, voordat je begint met schrijven, een goed keyword onderzoek. Vind de juiste hashtags, verwerk deze in je social media copy en vergroot zo je bereik. Zorg er wel voor dat het gebruik van hashtags niet ten koste gaat van de waardevolle boodschap die je deelt. Veelvuldig gebruik van hashtags kan de leesbaarheid van je bericht terugdringen. Daarnaast komt het vaak onprofessioneel en een beetje hopeloos over. Dus vermijd hashtag-spamming!

Lees ook: Wil je instafamous worden? Start met content marketing via Instagram!

Social media copy door Coster Copy!

Schrijven voor social media is niet makkelijk. Het vergt de juiste kennis en een hoop oefening. Gelukkig kun je jouw social media beheer en creatie uit handen geven. Coster Copy is gespecialiseerd in content marketing en tilt jouw social media naar een hoger niveau! Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.