SEO richtlijnen: zo implementeer je ze!

Als SEO-schrijver leer je van alles. Hoe je een pagina optimaal inricht qua keywords, waar je rekening mee moet houden in je structuur, maar ook hoe je een page title en meta description zo goed mogelijk invult. Maar met de snelle veranderingen van onze digitale wereld, veranderen de richtlijnen nog weleens. Zo kwam ik er onlangs achter dat Google zelf een page title en meta kiest die het beste bij de zoekvraag past, ook al voldoen ze aan de richtlijnen. Hoe zit dat precies?

Wat is er veranderd? 

Voorheen stelde je zelf de page title en meta description op aan de hand van een aantal richtlijnen. Je vulde braaf voor elke pagina een unieke beschrijving en titel in, hield je aan het maximaal aantal tekens en verwerkte het keyword in de zowel de page title als de meta description. Vervolgens toonde Google deze beschrijving en titel in de zoekresultaten van de bezoeker. Maar dat is (in ieder geval gedeeltelijk) verleden tijd.

Neem je nu een goede, volgens de richtlijnen geformuleerde page title op in de pagina, dan kan het voorkomen dat Google deze alsnog verandert. Waarom? Zij matcht de titel aan de zoekopdracht van de gebruiker. De zoekmachine gaat namelijk op zoek naar een alternatieve tekst die beter aansluit bij de resultaten van de zoekopdracht. Volgens Google gaan hun gebruikers in de resultaten op zoek naar hun eigen zoektermen. Door de bezoekers een titel te tonen die aansluit bij hun zoekopdracht, is de kans groter dat hij of zij doorklikt naar je website. Vandaar dat jouw, of in dit geval mijn, creatieve, passende, mooie page title vervangen wordt voor een andere, vaak afgeknipte versie.   

Screenshot page title meta description

Hierboven zie je een voorbeeld van één van onze blogs. Wij zochten op “hoe pas je storytelling toe”. In dit geval heeft Google de page title die wij ingevoerd hebben, laten staan. De meta is wel aangepast. De eerste zin komt inderdaad uit onze meta, maar ze hebben niet de hele meta overgenomen. In plaats daarvan heeft Google een zin uit de tekst gepakt, waarin de zoekopdracht “hoe pas je storytelling toe” voorkomt. De zoekmachine heeft de meta dus aangepast aan de zoekopdracht van de bezoeker.

In dit voorbeeld zochten wij op “wat is storytelling”. Je ziet nu dat Google wel onze hele meta overneemt, omdat deze zoekopdracht in onze beschrijving voorkomt.

Screenshot page title meta description 2

Hoe speel ik hierop in? 

Controleer in de zoekmachine of Google jouw beschrijvingen en titels ook verandert. Zo ja? Verander ze op basis van deze nieuwe richtlijnen. Het is dus belangrijk dat je de page title en meta description specifiek op de zoekopdracht van de bezoeker afstemt. Zorg er allereerst voor dat het focus keyword zoveel mogelijk aan het begin van de zin staat. Vermeld dat keyword zowel in enkelvoud als in meervoud, indien er voldoende zoekvolume op zit. Daarnaast zoeken consumenten vaak op zoektermen in combinatie met ‘kopen’ of ‘bestellen’. Plaats deze call-to-actions na je focus keyword, om ook dit zoekvolume mee te nemen.

Zorg ervoor dat je nog steeds aan de regels van Google voldoet. Vul dus bijvoorbeeld voor elke pagina een unieke titel en beschrijving in en houd je aan het maximumaantal tekens (60 voor de page title en 156 voor de meta description). Vind je de titel die Google toont eigenlijk wel goed? Kopieer hem dan naar de title tag.

Natuurlijk moet niet alleen de page title en meta description SEO-proof zijn, maar de rest van de tekst ook! Lees hieronder hoe het ook alweer zat met het gebruik van keywords, headers en subheaders en linkbuilding!

Keywords 

Voordat je ook maar begint met schrijven, moet je eerst bepalen welke keywords je gaat gebruiken. Zorg ervoor dat je weet op welke woorden jouw doelgroep zoekt en gebruik deze in je tekst.

Stel dat jouw bedrijf een tuincentrum is en je een blog schrijft over tuinmeubilair. Tijdens de SEO keywordresearch kom je erachter dat men veel vaker zoekt op tuinmeubelen (40.500) dan op tuinmeubilair (720). In dit geval is “tuinmeubelen” dus jouw belangrijkste keyword, ook wel focus keyword. Zorg dat je ook andere gerelateerde zoekwoorden, zoals “tuinbank”, “picknicktafel” en “ligbed” zoekt. Deze woorden kun je in de tekst en in subtitels verwerken.

Het belangrijkste zoekwoord plaats je de titel, in een van de subtitels en drie keer in de tekst. Vaker is niet nodig: bij een overmatig gebruik van keywords, ofwel keyword spamming, straft Google je af door je juist een lagere positie in de ranking te geven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarbij leest het voor de bezoeker ook niet fijn om twintig keer hetzelfde woord tegen te komen. Houd in gedachten dat je nog altijd voor de bezoeker schrijft en niet voor de zoekmachine!

Het is aan te raden om het focus keyword in de eerste paar zinnen van de tekst te plaatsen: deze zinnen zijn het belangrijkste voor SEO.

Headers en subheaders

De headers en subheaders zijn niet alleen heel belangrijk voor de leesbaarheid, maar ook voor de vindbaarheid van de tekst. In de header [H1], plaats je het focus keyword. In de subheaders [H2] plaats je één keer het focus keyword en in de andere subheaders de overige gerelateerde zoekwoorden. De lengte van de headermoet tussen de 50 en 60 tekens zijn. Hieronder zie je een voorbeeld van de header en een subheader van onze vorige blog.Header en subtitel blog Coster Copy

Schrijf voor elke tekst een unieke, relevante header. Het is sowieso belangrijk dat de content op je website uniek is: gekopieerde teksten, ook wel duplicate content genoemd, werken de vindbaarheid juist tegen. Daarbij bouw je een autoriteitswaarde op door unieke, relevante content toe te voegen aan je website. Hierdoor herkent de zoekmachine jou als specialist en rank je hoger in de organische zoekresultaten van Google.

Een header wordt vaak verward met de page title. Toch zijn ze heel verschillend. De header zie je in bovenstaande afbeelding. Deze wordt weergegeven op de pagina van de tekst. Deze is dus bedoeld voor de bezoekers die al op jouw pagina zijn. De page title wordt in de zoekresultaten getoond, zoals je op onderstaande afbeelding ziet.

Screenshot page title blog Coster Copy

Linkbuilding

Verbeter de vindbaarheid van je tekst én website door gerelateerde links aan je tekst toe te voegen. Verwijs bijvoorbeeld naar de contactpagina op je eigen website (interne link) of naar de website van iemand anders (externe link). Door interne links toe te voegen aan je teksten, begrijpt Google hoe de structuur van je website in elkaar zit. Externe links helpen Google bepalen hoe relevant jouw tekst is voor de zoekopdracht. Hoe meer relevante links naar een bepaalde pagina verwijzen, hoe hoger de zoekmachine deze pagina rankt. Neem dus zowel interne als externe links op in de tekst.

Zorg ook dat je beschrijvende links toevoegt. Hiermee maak je het voor de zoekmachine én de bezoeker duidelijk waar de link naartoe gaat. Bovendien helpt dit ook bij de vindbaarheid van de tekst. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over één van je producten, zet dan een linkje naar je contactpagina in de tekst. Door het woord ‘contactpagina’ te linken i.p.v. bijvoorbeeld ‘hier’ of ‘lees meer’, is het voor de lezer duidelijk waar de link naartoe gaat.

Laat ons je teksten SEO optimaliseren 

Ben je na het lezen van deze blog helemaal klaar om SEO teksten teschrijven? Of besteed je het toch liever uit? Laat het aan ons over! Wij maken je teksten graag SEO-proof. Dan weet je zeker dat de SEO goed zit. Daarbij schrijven wij dagelijks SEO teksten, dus voor ons is het gesneden koek. Als jij ermee aan de slag gaat, ben je er waarschijnlijk een stuk langer mee bezig, laten we eerlijk zijn. En tijd is geld! Maar met alleen SEO teksten ben je er nog niet. Onze partner DBOM zorgt ervoor dat je website-techniek en pagina autoriteit op orde is. Zo heb je alles in één keer gedaan!