In 5 stappen naar leesbare teksten

Als tekstschrijver loop ik vaak tegen een dilemma aan bij klanten: kies je in professionele webteksten voor dure woorden en vakjargon, of ga je juist voor teksten die begrijpelijk zijn voor alle lezers? Deze vraag beantwoord ik deze blog. Tevens reik ik handvatten aan om tot duidelijke, leesbare teksten te komen. Teksten waar jouw lezers dolgelukkig van worden. 

Onderzoek van Nielsen Norman Group wijst uit: zelfs professionals lezen liever duidelijke, bondige teksten. Deze teksten zijn vrij van onnodig jargon en complexe termen. Dit strookt met de gedachte dat ‘simpele’ teksten de intelligente lezer niet genoeg zouden uitdagen. Vanuit die gedachte worden teksten geschreven met ellenlange zinnen en grote woorden. De leesbaarheid en geloofwaardigheid ontgelden het daarbij. Iets waar je online nu niet meer mee wegkomt.

Van een onleesbare een leesbare tekst maken? Herschrijf ze!

Herschrijf je teksten

De uitkomst van het onderzoek biedt mogelijkheden, maar ook uitdagingen. Opereer je bijvoorbeeld in een technische of juridische sector, dan is het vertalen van je technische teksten naar een begrijpelijk verhaal een stuk lastiger dan wanneer je bijvoorbeeld een kledingwebshop runt. Maar kan niet is dood, en wil niet ligt ernaast. Probeer het gewoon! Start met onderstaande tips.

1. Gebruik korte, actieve zinnen en paragrafen

Komt deze tip je bekend voor? Dat klopt. Eerder schreef onze stagiaire Eline al een blog over de activerende tekst. Ik hamer er altijd op bij klanten. Schrijven is nu eenmaal schrappen. En dat is soms best lastig, vooral voor ex-studenten. Scripties en essays staan bol van passieve, wollige en nietszeggende zinnen. Enkel en alleen omdat je nooit persoonlijk mag schrijven. Laat daar het antwoord liggen voor de actieve tekst. Op websites wil je juist die persoonlijke touch meegeven. Dus schrijf vanuit ik, wij of je merknaam en richt je op jij, u of jullie. Maak je het persoonlijker, dan profiteer je direct al van kortere zinnen.

Houd als streven zinnen aan van maximaal twee regels. Zinnen zouden niet meer dan 15 à 20 woorden moeten bevatten.

2. Ken je publiek 

Het uitwerken van persona’s werkt niet alleen voor marketingstrategieën, maar juist ook voor copy. Hoe beter jij jouw doelgroep voor ogen hebt, hoe makkelijker het is om je tekst hierop aan te sluiten.

Krijg jij enkel specialisten op medisch, juridisch, of technisch gebied op je website? Dan kan jargon natuurlijk geen kwaad. Maar weet je dat jouw publiek breder is dan alleen die specifieke specialisten? Dan mis je dus een groot deel van je doelgroep als jij je slechts op die specialisten focust. Dus ken je publiek, werk persona’s uit en richt je rechtstreeks tot jouw lezers met de woorden die bij hen passen. Zo maak je de tekst leesbaar voor jouw unieke groep bezoekers.

3. Zet complexe punten om in krachtige oneliners 

Sommige onderwerpen zijn nu eenmaal niet gemakkelijk uit te leggen. Uiteraard kun je dan de complexe materie wat uitdiepen om de hoe, wat, waar en waarom naar voren te laten komen.

Een andere methode is het onderwerp af te sluiten met een enkele kernachtige zin. Deze zinnen blijven bij de meeste mensen namelijk beter hangen dan die complexe uitleg die jij zojuist gegeven hebt. Zo zou ik tip 1 uit deze blog kunnen samenvatten met: En onthoud: schrijven is schrappen. Tevens mijn favoriete oneliner, maar dat terzijde.

4. Onthoud hoe je online teksten opmaakt

We kunnen er kort of lang over praten, maar voor webteksten geldt: hoe goed jouw lezer ook onderlegd is, online leest hij scannend (zie je dat ik hier de krachtige oneliner toepaste?). De opmaak van jouw online tekst scheelt dan ook al de helft in leesbaarheid van je tekst.

Houd rekening met de meest voorkomende regels van online tekstopmaak:

  • Gebruik een informatieve titel en subtitel
  • Maak gebruik van opsommingen en tabellen om complexe content visueel te maken
  • Voeg voldoende witregels toe en spring waar mogelijk in
  • Maak keywords of zinnen dikgedrukt
  • Schrijf in de omgekeerde piramide
  • Voeg een samenvatting toe, waarin een duidelijk overzicht gegeven wordt van wat er verteld wordt

5. Vergeet je punt niet

Uiteindelijk schrijf jij je tekst om een specifieke reden. Merk je dat je in de tekst afdwaalt, of te veel zijsporen neemt om bij je einddoel te komen? Verwijder ze dan. Alles dat niet bijdraagt aan het einddoel van je tekst, kun je het beste achterwege laten. Je voorkomt op die manier afleiding. Zo weet je zeker dat jouw lezer iets opsteekt van het punt dat jij uiteindelijk wilde maken.

De leesbaarheid van je tekst verhogen, doe je voor het plezier van elke lezer. Immers, uit onderzoek bleek dat zelfs de slimste professionals de voorkeur geven aan een duidelijke tekst. Draai er dus niet omheen en doe niet te moeilijk: zeg simpelweg waar het op staat. Vertel je verhaal kort, krachtig en actief. Zorg dat je weet voor welk publiek je schrijft. Vat je complexe verhalen samen in een krachtige oneliner. Pas de opmaak trucs voor online teksten toe en bovenal: vergeet je punt niet. Een tekst leesbaar maken? Kind kan de was doen. Succes 😉