Hoe schrijf je actief?

Actief schrijven is het belangrijkste ingrediënt voor een goede, overtuigende tekst. Toch is men vaak geneigd om in de passieve vorm te schrijven. Wij zien het vaak genoeg: webteksten die vol staan met passieve zinnen. Zonde, want een actieve tekst leest niet alleen makkelijker, hij levert ook meer conversie op door zijn overtuigende karakter. Maar hoe schrijf je actief? Wij geven je drie handvatten voor het schrijven van een overtuigende, actieve tekst.

1. Vermijd de lijdende vorm 

De lijdende vorm; je kent de term vast nog wel uit je schooltijd. Maar hoe zat het ook alweer?

In een lijdende zin is het onderwerp niet actief, maar passief. Het onderwerp laat zich leiden in plaats van een handeling uit te voeren. Een lijdende zin is vaak verwarrend, omdat niet duidelijk is wie de handeling uitvoert. Dit is een voorbeeld van een lijdende zin:

  • Passief: De boeken worden opgeruimd door de bibliothecaresse.

Zoals je in dit voorbeeld ziet, is de lijdende vorm opgebouwd uit een hulpwerkwoord (worden) en een voltooid deelwoord (opgeruimd). Kies je de bedrijvende (of actieve) vorm, dan komt je zin er zo uit te zien:

  • Actief: De bibliothecaresse ruimt de boeken op.

Je ziet het, de tweede zin is veel actiever en duidelijker dan de eerste zin. Maar hoe verander je een passieve zin in een actieve?

  • Schrap onnodige hulpwerkwoorden 
    Ten eerste schrap je onnodige hulpwerkwoorden, zoals ‘kunnen’, ‘zullen’, ‘zijn’, ‘hebben’ of zoals in het voorbeeld hierboven ‘worden’. Deze werkwoorden voegen niets belangrijks toe aan de zin. Daarnaast zorgen deze werkwoorden ervoor dat de zin passief wordt. Vermijd deze onnodige hulpwerkwoorden dus zoveel mogelijk. Zo worden je teksten meteen een stuk actiever.
  • Plaats het onderwerp vooraan in de zin
    Als we naar het voorbeeld hierboven kijken, valt nog iets op. In de actieve zin staat het onderwerp, de bibliothecaresse, ineens vooraan in de zin in plaats van achteraan. In een actieve zin staat het onderwerp altijd vooraan in de zin. Wil je dus van een passieve zin een actieve zin maken? Verplaats het onderwerp naar voren. Zo simpel is het!

2. Maak korte zinnen

Pas je bovenstaande tips toe, dan is de kans groot dat de zin al kort is. Is de zin toch nog te lang? Hak hem dan in tweeën. Een zin is al snel (onnodig) lang. Een lange zin bevat vaak meerdere boodschappen. Kort de zin in door slechts één boodschap per zin aan te kaarten. Zet bij een zin met veel bijzinnen de hoofdzin vooraan. Maak de rest van de zin korter door hem te onderbreken met punten. Een korte zin leest nu eenmaal een stuk sneller en is makkelijker te begrijpen voor je lezers.

3. Maak gebruik van call-to-actions 

Ten slotte is er nog één cruciaal onderdeel dat niet mag ontbreken in je tekst: call-to-actions. Met een call-to-action roep je de lezer op om een handeling uit te voeren, bijvoorbeeld ‘schijf je in’, ’neem contact op’ of ‘deel jouw ervaring’. Het doel van je tekst is immers om de lezer te overtuigen om actie te ondernemen. Een call-to-action kan je lezer net dat ene duwtje in de rug geven waardoor hij of zij wel tot actie overgaat. 

Waarom actief schrijven? 

We weten nu hoe we een actieve tekst schrijven. Maar wat zijn nu precies de voordelen van deze schrijfstijl? Ten eerste lezen actieve zinnen prettiger dan passieve zinnen. Actieve zinnen zijn korter en directer, waardoor de boodschap van de zin gelijk helder is. Daarnaast komt een actieve zin overtuigender over dan een passieve zin. Kijk maar naar dit voorbeeld:

  • Passief: Wij kunnen alles bieden op het gebied van content marketing.
  • Actief: Wij bieden alles op het gebied van content marketing.

Het is niet zo dat je nooit passieve zinnen mag gebruiken. In sommige situaties past een passieve zin zelfs beter dan een actieve zin. Maar over het algemeen geldt: zorg ervoor dat je tekst grotendeels uit actieve zinnen bestaat. Een actieve tekst spoort de lezer immers meer aan om over te gaan op een bepaalde handeling. Bovendien worden teksten met passieve zinnen vaak als afstandelijk ervaren. Dat wil je natuurlijk niet! Dus schrijf actief en haal meer conversie uit je teksten. Geef je het schrijfwerk liever uit handen? Wij nemen het graag van je over. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.