Feedback op teksten: hoe geef je dat eigenlijk?

 

Als tekstschrijver kom ik weleens in een situatie terecht waarin ik mijn teksten moeilijk afgestemd krijg op de wensen van mijn klant. Alhoewel je dit op factoren als creativiteit, kunde, kennis kunt schuiven, is er eigenlijk een andere, belangrijkere factor die hieraan ten grondslag ligt: inhoudelijke feedback. Daarom deze keer een blog over specifiek dit topic. Want waardevolle, inhoudelijke feedback geven aan een schrijver: hoe doe je dat nou eigenlijk?

Een tekst redigeren, oftewel feedback geven, start in de basis. Zoals wij een tekst schrijven, zo zou jij eigenlijk ook naar de aangeleverde tekst moeten kijken. Laten we het stappenplan doorlopen aan de hand van ons copy proces. Zo kom je namelijk uit op drie manieren van feedback geven: strategisch, tekstueel en feitelijk.

Strategische feedback 

Goede copy start vanuit een strategische sessie. Zonder strategie komen we namelijk helemaal nergens. We willen je bedrijf en de kernpropositie leren kennen, evenals de producten of diensten die je biedt. We willen weten hoe jouw bedrijf gezien wordt en wat er al eerder gedaan is aan copy en content. Maar we zijn vooral ook op zoek naar wat je wilt bereiken. Wat is het doel van de teksten? Wat wil je uitstralen naar de buitenwereld? En wat wil je dat jouw klant uiteindelijk gaat doen na het lezen van de tekst?

Feedback geven koffie kalender

Deze vragen lopen we door en beantwoorden we. Daarna hebben we de basis van je content strategie staan. Hierin vind je bijvoorbeeld de tone-of-voice die we aanhouden, wat het doel is van de verschillende teksten en welke boodschap we willen uitdragen. Dit vormt de basis van de copy.

Komt mijn bedrijf voldoende naar voren? 

De eerste check is er daarom eentje op strategisch niveau. Focus je voor de feedback op de volgende checklist:

  • Past deze tekst bij mijn bedrijf en mijn kernpropositie? Ja/Nee, waarom?
  • Past de tone-of-voice bij wat we hebben afgesproken? Ja/Nee, waarom?
  • Werkt deze tekst naar het afgesproken doel toe? Ja/Nee, waarom?
  • Straalt de tekst uit wat ik uit wil stralen? Ja/Nee, waarom?

Beantwoord deze vragen voor jezelf als je de tekst leest. Komt het niet overeen met wat je voor ogen had? Zet dat middels een opmerking in de tekst. Die opmerkingen verwerken wij vervolgens weer in de tekst.

Tekstuele feedback 

Alle teksten schrijven we volgens een vast stramien. Wat betreft webteksten voor SEO, ligt de focus op een aantal punten die er sowieso in moeten:

  • Wat is het onderwerp van de tekst?
  • Waarom heeft een klant jouw dienst nodig? – hierbij leggen we de focus op het pijnpunt van je klant. Uiteindelijk draait het namelijk om wat je klant wil lezen, en minder om wat jij je klant wilt toezenden.
  • Welke oplossing bieden we om die pijn te verzachten?
  • Hoe werkt die oplossing? Wat is het proces van de dienst, of de werking van het product?
  • Extra’s van de dienst/het product? Wat kun je er nog meer mee? Wat maakt het product of de dienst uniek boven andere producten en diensten? Kortom, wat zijn de UBP’s (unique buying points)?
  • Wat is de call to action? Dus wat willen we dat je klant doet na het lezen van de tekst?

Check 2: doet de tekst wat deze hoort te doen? 

Nu je weet waar wij onze tekst aan laten voldoen, is dit heel gemakkelijk terug te halen voor jou als beoordelaar. Check 2 draait daarom om de volgende vragen:

  • Wordt het onderwerp goed uitgelicht? Ja/Nee, waarom?
  • Komen de juiste pijnpunten voldoende naar voren? Ja/Nee, waarom?
  • Wordt de oplossing voldoende uitgelicht? Ja/Nee, waarom?
  • Komt de werking voldoende naar voren? Ja/Nee, waarom?
  • Zijn de UBP’s helder uitgewerkt? Ja/Nee, waarom?
  • Klopt de call to action? Ja/Nee waarom?

Feedback geven notitieboekje

Feitelijke feedback 

Ik vind het heerlijk om mij, als tekstschrijver, onder te dompelen in jouw wereld en die van jouw klant. Alles lezen, bestuderen en mezelf (tijdelijk) opleiden in een ander vakgebied is juist wat mijn vak afwisselend en uitdagend maakt. Maar wat je, als tekstklant, wel moet begrijpen, is dat mijn kennis van jouw vakgebied tot zekere hoogte reikt. Ik ben namelijk niet opgeleid tot vastgoed-, juridisch, retail-, of welke-branche-jij-maar-mag-bedienen-specialist. Ik ben tekstspecialist. En mijn informatie haal ik deels bij jou en deels uit mijn bronnen. Daarom is de inhoud altijd hetgeen waar jij de eindregie over hebt, en blijft de tekst altijd mijn eindverantwoordelijkheid. Zo zorgen we samen voor een grammaticaal en informatief correct eindproduct!

Feedback geven vergrootglas boek

Check 3: klopt de informatie?

De laatste belangrijke check voor jou, als klant, is de check op juistheid. Loop daarom in ieder geval de volgende vragen na, als je deze check uitvoert:

  • Klopt de terminologie?
  • Kunnen veelgebruikte woorden nog vervangen worden voor andere relevante synoniemen?
  • Kloppen de feiten vanuit mijn bedrijf en mijn branche?
  • Ontbreekt er belangrijke informatie?
  • Staan er feiten in die voor mijn bedrijf niet gelden?

Laat de tekst maar aan ons over 

Vertrouw ons met het grammaticale, tekstuele en creatieve stuk. Focus je bij het geven van inhoudelijke feedback op: strategie, briefing en feiten. Dan vertrouwen wij erop dat jij ons voorziet van de informatie die nodig is om voor jou de perfecte tekst te schrijven.

Op naar een succesvolle samenwerking!