De geschiedenis van content marketing 

Content marketing lijkt iets uit de 21e eeuw, maar is eigenlijk niets nieuws onder de zon. Al honderden jaren vertellen merken hun unieke verhaal om klanten aan te trekken. De vorm van marketing heeft een lange, rijke geschiedenis. In deze blog neem ik je mee terug in de tijd!

Trending topic 

Hoe komt het dat content marketing recentelijk zo’n hype is geworden? Mede doordat het begrip relatief nieuw is. De term werd namelijk pas in 2008 geïntroduceerd. Daarnaast is het pas sinds kort mogelijk om als bedrijf zelf de uitgever van content te zijn. Tegenwoordig kun je als bedrijf gemakkelijk content creëren en verspreiden, onder andere door de opkomst van geavanceerde technologieën.

Van John Deere tot Coca-Cola 

De vorm van marketing vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw. Zo was traktorfabrikant John Deere één van de eerste bedrijven die content marketing toepaste. In 1895 lanceerde het bedrijf een magazine voor zijn klanten, genaamd ‘The Furrow’. Hierin kregen boeren advies voor het verbeteren van hun landbouwprocessen. Het magazine werd vertaald in twaalf verschillende talen en verspreid in 40 verschillende landen. In 1900 volgde de bandenfabrikant Michelin. Het bedrijf introduceerde ‘The Michelin Guides’. In deze gids legde Michelin zijn klanten uit hoe zij hun auto het best konden onderhouden. Ook stonden er reistips in met betrekking op accomodaties en restaurants.

Rond 1920 introduceerde de zeep- en huishoudproductenfabrikant Procter & Gamble de soap-opera. Deze was voornamelijk gericht op huisvrouwen. In de serie promootten de acteurs de huishoudproducten van Procter & Gamble. Na John Deere, Michelin en Procter & Gamble volgden bedrijven als Hasbro, LEGO, Microsoft, Nike, Albert Heijn, NS en ook Coco-Cola al snel.

 

Coca-Cola is een recenter voorbeeld. Het merk straalt authenticiteit, positiviteit en ‘ultieme verfrissing’ uit. Klanten voelen zich aangetrokken door dezelfde verfrissing en unieke smaak als 131 jaar geleden. Coca-Cola richt zich met name op de jonge doelgroep. Met de introductie van het YouTube-kanaal CokeTV in 2015 is storytelling, gericht op deze doelgroep, een prominent onderdeel geworden in de marketing van Coca-Cola. In CokeTV werken grote influencers samen met jong vlogtalent om zo het merk op een unieke manier onder de aandacht te brengen van de jongeren.

Het verbeteren van de klantervaring 

De pionieren van content marketing opperden in de 19e eeuw het idee om de relatie met hun klanten te versterken. Ze boden hen waardevolle informatie, met als doel hun levens te verrijken. Het ‘forceren’ van de doelgroep om bepaalde producten te kopen, verdween naar de achtergond. Merken focusten op de interesses en verlangens van hun klanten en de verspreiding van waardevolle informatie en amuserende verhalen. Zij lieten zien expert te zijn in hun vakgebied en bouwden zo een relatie op met hun klanten, gebaseerd op vertrouwen.

Zo ontstond content marketing in de vorm van magazines, kookboeken, stripboeken, televisie- en radioprogramma’s, blogs, video’s en apps. De nadruk kwam te liggen op storytelling, slimmere distributietechnieken en customer experience.

De verschuiving in contentdistributie

Voorheen was het creëren en verspreiden van content erg duur en tijdrovend, en was je afhankelijk van kostbare reclamecampagnes. Een reden hiervoor is dat content niet digitaal beschikbaar was. De opkomst van het internet opende deuren. In de jaren ’90 verschoof de focus van marketing via televisie, geprinte media en directe mailing naar digitale media, zoals websites en email-nieuwbrieven. Rond 2004 ontstond online content marketing, voornamelijk in de vorm van blogs, e-books en artikelen. Niet veel later kwamen hier podcasts, video’s, blogs en webinars bij en ook social media als Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube en Instagram.

De digitalisering van content marketing brengt voordelen met zich mee. Er zijn nu mogelijkheden om een specifieke doelgroep te bereiken en je kunt gemakkelijker inspelen op hun behoeften. Daarbij ben je, door je content SEO-proof te maken, makkelijker vindbaar op het grote boze internet. Je content kan bovendien eenvoudig door je klanten worden geconsumeerd én worden verspreid, waardoor je je merknaam vergroot en nieuwe potentiële klanten bereikt.

mad men

Overvloed aan content 

Met de opkomst van social media, websites en videoplatformen is content overal en altijd bereikbaar en beschikbaar. Iedereen is dag en nacht online. En niet op één platform, maar op meerdere media tegelijk. Ongeveer 88% van alle bedrijven maakt vandaag de dag gebruik van content marketing. De laatste jaren is het aantal content marketing bureaus ook fors gegroeid. Niet alleen door de brede vraag naar content, maar door de behoefte aan echt goede, betekenisvolle content. Content is hot en gewild, maar de vraag naar waardevolle content stijgt. Er is een wapenwedloop van de beste verhalen ontstaan. Als bedrijf word je gedwongen zo origineel en creatief mogelijk te zijn. De vraag is: wie vertelt het beste verhaal?

De concurrentie is moordend. De overvloed aan content maakt het steeds moeilijker de aandacht van de klant te trekken. Het is daarom noodzakelijk dat je content biedt van hoge kwaliteit, die engaging, interessant en relevant is. Het internet staat immers vol met betekenisloze content, die de consument extra kritisch heeft gemaakt. Niet te vergeten dat onze concentratiespan met de dag korter wordt en het als bedrijf extreem lastig is nieuwe, verrassende content te introduceren. Om op te vallen kun je daarom gebruikmaken van bijvoorbeeld User Generated Content, interactieve storytelling, gepersonaliseerde content, influencer marketing en SEO.

Voeg waarde toe aan het leven van je klanten! 

Content marketing is dus niets nieuws. Al jaren lang passen bedrijven dit toe om zo een waardevolle relatie met de klant op te bouwen. Vanaf het ontstaan van content marketing tot nu is er veel veranderd, maar één ding is hetzelfde gebleven: de doelstelling van bedrijven om waarde toe te voegen aan het leven van de klant.

Wil jij dit ook, maar weet je niet zo goed hoe je dit aanpakt? Coster Copy helpt jou bij alle facetten van content marketing. Samen bouwen wij een waardevolle relatie op tussen jouw bedrijf en je klanten. Benieuwd hoe wij dit doen? Neem dan contact met ons op!