Online marketing vs content marketing: wat is het verschil?

Anno 2019 worden de diensten ‘online marketing’ en ‘content marketing’ nog regelmatig door elkaar gehaald. De termen lijken dan misschien op elkaar, toch zijn het twee compleet verschillende vormen van marketing. Zelfs in vacatures lopen de taken van een online marketeer en een content marketeer regelmatig door elkaar heen. Zorg dat jij je onderscheidt van de rest en het verschil tussen de twee wel weet. Lees snel verder!

De definities 

We brengen het verschil tussen online marketing en content marketing in kaart door eerst naar de definities van de twee marketingvormen te kijken.

Wat is online marketing? 

Online marketing is kort gezegd ‘het in de markt zetten van een product of dienst door middel van het internet’. Online marketing wordt ook gebruikt om naamsbekendheid op te bouwen of te vergroten en om klantenloyaliteit te versterken. Er zijn dan ook vele verschillende vormen van online marketing, zoals e-mailmarketing, zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), social media marketing en mobile marketing. Al deze vormen van online marketing hebben als doel het promoten van een product of dienst via het internet.

Wat is content marketing? 

Content marketing draait, zoals de naam al doet vermoeden, om content. Het is een vorm van online marketing waarbij je content creëert en verspreidt om zo een langlopende relatie op te bouwen met je doelgroep. Dit doe je door de doelgroep op de juiste momenten in aanraking te brengen met de juiste content. Door het publiek tijdens verschillende fasen in de customer journey met relevante content te confronteren, herinneren ze jou als eerste zodra zij in de beslissingsfase terechtkomen. Content marketeers passen vaak storytelling toe om de boodschap kracht bij te zetten. Storytelling houdt in dat je jouw boodschap in verhaalvorm uitlegt. Dit is niet alleen fijner om te lezen, maar maakt ook meer indruk op de lezer dan een verhaal vol feiten en cijfers. Zo zorg je voor een duurzame relatie met de klant.

Sinds kort kun je ook bij Coster Copy terecht voor content marketing. Kijk voor meer informatie op de dienstenpagina.       

Het takenpakket

We weten nu wat de definitie van de twee marketingvormen is, maar hoe verschilt het takenpakket van een online marketeer van die van een content marketeer?

Wat doet een online marketeer?

Een online marketeer is voornamelijk verantwoordelijk voor relevant verkeer en goede conversie op je website. Hierbij maakt hij bijvoorbeeld gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO), adverteren in zoekmachines (SEA), display advertising, social advertising en mobile marketing. Deze tools zet een online marketeer ook in om meer naamsbekendheid te genereren. Daarnaast ontwikkelt hij online strategieën en houdt hij rapportages in Google Analytics in de gaten om te kijken of de vooraf opgestelde doelen daadwerkelijk behaald worden.

Wat doet een content marketeer? 

Een content marketeer ontwikkelt eerst een contentstrategie. Deze strategie bevat onder andere de doelgroep die je wilt bereiken, de verschillende soorten content én de boodschap die je wilt overbrengen. Ook kijken we naar het doel van de strategie. Hierna werkt de content marketeer een contentkalender uit. Deze vullen we bijvoorbeeld met SEO-blogs, maandelijkse nieuwsbrieven, social posts, whitepapers of creatie van cornerstone content.

Ben je benieuwd naar de drie meest voorkomende misvattingen over contentstrategieën? Kijk dan ook eens op onze andere blog.

Samen sta je sterker 

We kunnen dus wel stellen dat online marketing en content marketing twee hele andere takken van sport zijn. Toch gaan de twee hand in hand. Zo werken wij bij Coster Copy nauw samen met online marketingbureau DBOM, ons moederbedrijf. We combineren onze creativiteit met de specialistische kennis van de online marketeers van DBOM. Zo bieden wij voor iedereen de gewenste combinatie van SEO en creativiteit. Ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken, of vraag een proeftekst aan.