Hoe maak je jouw website vindbaar in Google?

Je kan nog zo’n mooie website hebben, maar op de 98ste pagina van Google zal niemand hem tegenkomen. Je wilt jouw site dus zo hoog mogelijk laten scoren in de results van de zoekmachine. Bovenaan staan betekent namelijk meer kliks, meer verkeer, meer conversies. Natuurlijk kan je betalen voor advertenties, maar je kan ook Google’s organische algoritmes een handje helpen. Hoe? Met SEO! Lees snel verder.

Wat houdt de term SEO in?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, dit betekent dat je jouw site op zo’n manier inricht en opbouwt dat hij optimaal vindbaar is voor de zoekmachine. En niet zomaar vindbaar, je wilt dat het voor Google (of Bing) duidelijk is waar jouw website over gaat. Als je grasmaaiers verkoopt heeft het natuurlijk geen zin als je op de nummer één positie staat bij de zoekterm vuurwerk.

Binnen SEO wordt er over het algemeen gesproken over drie pijlers.

  • Techniek
  • Content
  • Links

De techniek van jouw website zorgt voor een sterke basis 

Bij het beoordelen van het technische aspect van jouw website kijken we naar een paar onderdelen. Deze zorgen samen voor een sterke site en maken het makkelijker voor de automatische systemen van Google om jouw site te ‘begrijpen’. Zoekmachines zoals Google en Bing sturen bots, geautomatiseerde software robots, over het internet om alles te lezen. Dit noemen we crawlen of spideren. Je wilt deze bots een handje helpen, want zij brengen jou naar de top van de resultatenpagina op Google.

Snelheid 

Herinner je je nog hoe het was om te surfen in 1998? “Dit plaatje op deze website is volgens mij heel tof, ik zet even een kop thee en dan is hij vast geladen”. Het internet is veel veranderd, en met het toenemen van de snelheid neemt ons geduld af. Sites die niet snel genoeg laden worden minder bezocht, men drukt simpelweg op ‘terug’. Zoekmachines meten daarom graag jouw laadsnelheid. Hoe sneller de site, hoe beter je scoort.

Houd rekening met het gebruik van afbeeldingen en video. Je kan de grootte van de afbeeldingen verminderen (handmatig of met plugins als Imagify) of ‘lazy-load’ gebruiken zodat niet alles in één keer geladen wordt. Dan weergeef je alleen de afbeeldingen die de gebruiker daadwerkelijk ziet. Let ook op het overmatig gebruik van zware scripts.

Websitestructuur

Hoe duidelijker de structuur van jouw pagina is, de makkelijker de gebruiker en de zoekmachine de weg vindt op jouw site. Het is belangrijk een hiërarchie te vormen.

Home

  • Aanvullende statische pagina’s
  • Categorieën
  • Eventueel subcategorieën
  • Producten of detailpagina’s

Het plaatsen van een sitemap maakt het de zoekmachine ook een stuk makkelijker. Dan weten de bots precies wat er op jouw website te vinden is en waar. Als je een plugin als Yoast gebruikt dan wordt dit automatisch aangemaakt.

Duidelijk geschreven code 

De bots bekijken niet alleen jouw site zoals de gebruiker het ziet, ze kijken ook naar de code. Rommel of ‘bloat’ is niet gewenst en kan bovendien ook de website vertragen. Houd je aan de W3C-standaard om te zorgen dat Google jouw code goedkeurt. Ook is het een goed idee om goed reviews van plugins die je in je WordPress installeert te bekijken, sommige slecht geschreven plugins voegen een hoop rommelige code toe.

Goed geschreven code

Bij de techniek van een website komt nog veel meer kijken, zoals het gebruik van URL redirects, tags, snippets, follow en nofollow en het goed instellen van je robots.txt. Het is de moeite waard om goed de tijd te nemen al deze zaken na te kijken. Gelukkig zijn hier allerlei tools voor. Je kan bij Moz, Ahrefs of vergelijkbare sites makkelijk een uitdraai laten doen die je vertelt hoe je ervoor staat op deze punten.

Content is king

Vroeger draaide het vooral om het op orde hebben van de techniek en binnenkomende links verzamelen, maar content wordt steeds belangrijker. De laatste updates van Google hebben steeds meer de focus naar content verschoven. Een goede moderne SEO-strategie kan dus niet zonder content strategie.

Lees ook: vertel het geniale verhaal van jouw geniale merk

Relevante content

Zorg dat jouw website relevante content bevat. Weet wie je doelgroep is, als je voor het verkeerde publiek schrijft zal het niet werken. Bedenk je waarom een gebruiker jouw artikel zou willen lezen en wat je wilt dat ze vervolgens doen op jouw website. Hierna doe je een zoekwoorden onderzoek. Met Google’s eigen zoekwoordenplanner of tools zoals keywordtool.io kan je onderzoeken waar veel naar gezocht wordt en welke termen je moet gebruiken om jouw verhaal, dienst of product vindbaar te maken.

Een autoriteit binnen jouw vakgebied

Het is belangrijk om te onthouden dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Je wilt in jouw vakgebied als autoriteit gezien worden. Met steeds meer concurrentie is het belangrijk uit te stralen dat jij de partij bent die te vertrouwen is. Niet alleen wil je de hoofdpagina’s binnen de websitestructuur goed opgebouwd hebben, dit wil je doen met een helder verhaal, goed gebruik van keywords (niet te veel!) en een duidelijk call to action. Denk ook aan de headers en het gebruik van pagetitel en metadescription, hier wil je ook de belangrijkste keywords laten terugkomen.

content marketing

Geef gebruikers een reden om terug te komen

Ook kan je een nieuws of blog omgeving opzetten om te zorgen dat je mensen kan binnenhalen op nieuwe keywords. Daarnaast is zo’n content marketing aanpak een goede manier om jouw autoriteit uit te stralen en geeft het bezoekers een reden om terug te komen. Zorg er ook voor dat je goed social media inzet om deze pagina’s te promoten.

Lees ook: Spoedcursus schrijven voor social media

Content is een onderwerp waarbij de regels veel veranderen wanneer Google updates uitvoert en het zoekgedrag van gebruikers verandert. Blijf dus op de hoogte door je geregeld in te lezen en goed de resultaten van jouw contentpagina’s in de gaten te houden.

Linkbuilding of link earning? 

De derde belangrijke pijler voor SEO is links. Google begon in de jaren negentig met het indexeren van hyperlinks. Het idee was, dat de hoeveelheid verwijzingen van een andere website iets zou zeggen over de kwaliteit van de ontvanger. Het is tegenwoordig nog steeds een erg belangrijk onderdeel van een goede SEO-strategie.

Domein autoriteit

Ook bij linkbuilding is er sprake van kwaliteit boven kwantiteit. Wanneer je veel binnenkomende links ontvangt heeft dat zeker een positief effect, maar het is belangrijker dat deze links komen van een site met een hoge domein autoriteit en het liefst binnen een relevant onderwerp. Domein autoriteit is een score die de zoekmachine aan een website geeft om aan te geven hoe belangrijk zij de website vinden. Een hoge domein autoriteit is dus een gevolg van een goede SEO-strategie. Wanneer jij een site hebt over auto’s en jij ontvangt binnenkomende links van ANWB en Autoscout24 (sites met een hoge domein autoriteit) dan weegt dat zwaarder dan veel onbelangrijke links.

Contentstrategie speelt een belangrijke rol

Vroeger was het een stuk gebruikelijker om te betalen voor het plaatsen van een link. Linkbuilding was dan betaald jouw link op een andere site laten plaatsen. Tegenwoordig gebeurt dit steeds minder. De trend is verschoven van linkbuilding naar link earning (links ruilen en link farming). Ook het plaatsen van content op andere sites met daarin links naar jouw site is een veelgebruikte strategie. Zo kan je bijdragen aan SEO voor de andere partij en krijg jij een link van een (hopelijk) sterk domein, om zo jouw SEO te versterken. Dit idee betekent dat contentstrategie een belangrijke rol speelt bij linkbuilding.

Lees ook: In 5 stappen naar een sterke content marketingstrategie

Heb jij ook hulp nodig om jouw website vindbaar te maken op google of een andere zoekmachine? Van SEO-onderzoek tot het schrijven van webteksten, Coster Copy staat voor je klaar. Lees meer over onze diensten en producten op onze site, of neem contact met ons op voor meer informatie.