Wat is een copywriter?

Vertel ik iemand dat ik een copywriter ben, dan weten zij negen van de tien keer niet wat het beroep inhoudt. Ze denken meteen aan het woord ‘copyright’, maar copywriting heeft natuurlijk niks met auteursrecht te maken. Maar wat doet een copywriter dan wel? Schrijft hij of zij alleen maar teksten? Fout! In deze blog vertel ik je wat het vak copywriting wél inhoudt.

Definitie copywriter

Voor het gemak zeg ik weleens dat ik tekstschrijver ben in plaats van copywriter, omdat mensen die term wel begrijpen. Maar eigenlijk klopt dat niet. Een tekstschrijver houdt zich namelijk bezig met het schrijven van informatieve teksten, waar copywriters voornamelijk commerciële teksten schrijven.

De definitie van een copywriter is dan ook “Een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van wervende teksten”. Met deze omschrijving doe je de copywriter eigenlijk nog steeds tekort, want een copywriter doet veel meer dan alleen het schrijven van wervende teksten.

De werkzaamheden van een copywriter

Velen denken, onterecht, dat copywriters zich alleen met schrijven bezighouden. Ik haal ook dit misverstand graag meteen de wereld uit. Het takenpakket van een copywriter is veel uitgebreider dan dat. Zo bieden wij bij Coster Copy naast het (her)schrijven, redigeren en vertalen van teksten ook de volgende diensten aan:

Content marketing

Copywriters houden zich vaak ook bezig met content marketing. Content marketing draait om het creëren van een langdurige relatie met je doelgroep, door ze op de juiste momenten met content te confronteren. Wanneer je het publiek tijdens verschillende fasen in de customer journey met relevante content in aanraking brengt, herinneren ze jou als eerste zodra zij in de beslissingsfase van de customer journey terechtkomen. Bij het creëren van deze content, passen copywriters vaak storytelling toe. In onze vorige blog vertellen wij je alles over storytelling én hoe je het toepast in je eigen onderneming.

Contentstrategie

Lukraak content verspreiden zonder naar een specifiek doel toe te werken, is zonde van je tijd. Daarom raden wij altijd aan een sterke contentstrategie te formuleren. Hiermee hanteer je een consistente lijn in al jouw uitingen én maak je verbeteringen in de website meetbaar. Bij een contentstrategie brengen we eerst jouw doelgroep in kaart. We kijken wie jouw doelgroep is, waar hun behoeftes liggen en wat jij doet om die behoeftes te vervullen. Op basis van deze informatie bepaal je voor langere periode welke content het beste bij die behoeftes aansluit.

Zoekmachine-optimalisatie (SEO) advies

Je kunt als copywriter dan wel de mooiste teksten schrijven, als niemand ze vindt heb je er nog niks aan. Om deze reden doen wij, copywriters van Coster Copy, ook aan zoekmachine-optimalisatie advies. Zo scannen wij een website op de juiste zoekwoorden en de juiste techniek, en adviseren we hoe de website beter ingericht zou kunnen worden voor zoekmachinedoeleinden.

Ik hoor je denken; heeft dit nou echt veel effect? Jazeker! Bij één van onze klanten steeg de omzet na drie maanden met maar liefst 318% dankzij onze SEO-proof webteksten. Daarnaast steeg het aantal nieuwe bezoekers met 73%. Nog niet overtuigd? Lees in onze vorige blog meer resultaten van onze klanten.

Aan de slag? 

Huur je een copywriter in, dan krijg je dus veel meer dan ‘alleen’ een tekstschrijver. Een copywriter creëert waardevolle content, in de breedste zin van het woord. Wil jij ook het aantal bezoekers verhogen én deze bezoekers omzetten in converterende bezoekers? Dan is een copywriter precies wat je nodig hebt. Zorg dat je teksten overtuigender zijn en beter gevonden worden en laat het schrijfwerk aan een copywriter over. Heb je behoefte aan een goede contentstrategie? Ook dan kun je bij Coster Copy terecht. Bekijk op onze website wat wij voor jou kunnen betekenen of neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies!