Waarom starten met bloggen? Om deze 7 redenen!

Bloggen is hot, bloggen is big, bloggen is booming. Met een goede blog trekken jullie bezoekers naar je website, tonen jullie expert te zijn in jullie vakgebied en kunnen jullie zelfs van een bezoeker een klant en een fan maken. Sta je op het punt te starten, en overweeg je nog de voor- en nadelen van bloggen? Check dan deze zeven redenen waarom bloggen voor ieder bedrijf een goed idee is.

7 redenen om te starten met bloggen 

Naast dat het een leuke bezigheid is, zijn er zeven scherpe redenen om te starten met bloggen:

  1. Vindbaarheid
  2. Inspelen op de customer journey
  3. Expertise uitstralen
  4. Vertrouwen opbouwen
  5. Omzetstijging
  6. Likeability
  7. Community bouwen

1.  Vindbaarheid

Door goed in te spelen op relevante (longtail) keywords in blogposts, kan de vindbaarheid van een website verbeterd worden.

Op het moment dat jullie dit goed insteken, crawlen zoekmachines jullie website en tonen het artikel op het moment dat iemand de zoekopdracht invoert. Blijkt vervolgens dat de zoeker de informatie op jullie website interessant vindt (te zien aan bijvoorbeeld time on page en bounce rate), dan schiet die informatie vanzelf weer terug naar de zoekmachines. Die daar vervolgens weer uit concluderen dat jullie artikel goed antwoord biedt op de zoekvraag.

Kortom: vinden jullie bezoekers jullie website en artikelen interessant, dan zullen zoekmachines hier vanzelf weer op inspelen door jullie vaker te vertonen in de zoekresultaten. Verloopt dit proces continu op goede wijze, en is er continu nieuwe content te vinden die bezoekers erg waarderen, dan stijgen jullie vanzelf weer verder binnen de zoekresultaten.

Moraal van dit uitgebreide verhaal: if people like you, Google likes you. Dus blijf vooral leuk voor je lezer schrijven. Zoekmachines volgen wel.

Een voorbeeld van onze eigen website: de blog ‘Hoe schrijf je een activerende tekst’ is de best presenterende pagina op onze website! Op dit onderwerp wordt veel gezocht. Bied je er een blog over aan, en klikken er veel mensen op, dan verhoog je dus op die manier je vindbaarheid. 

Analytics screenshot van een pagina die stijgt in ranking door SEO optimalisatie

Meer tips over vindbaarheid? Lees hier hoe jullie je website vindbaar maken in Google. 

2. Inspelen op de customer journey 

Content marketing en bloggen goed aanpakken, betekent werken vanuit de customer journey. Veel bedrijven die voor het eerst starten met bloggen, gooien wat leuke info online en verwachten dat ze daarmee hun verhaal wel gecoverd hebben. Maar digital marketing gaat veel verder dan dat.

De basis ligt in persona’s, die allemaal een specifieke customer journey hebben. Denk bijvoorbeeld aan het See, Think, Do, Care-model van Google, of het AIDA-model. Die journey bestaat uit fases waar ze doorheen lopen, en waar jullie ze met jullie content doorheen kunnen loodsen.

Meer over de customer journey?

Door goed te bedenken welke content relevant kan zijn in welke fase, is het een stuk makkelijker om tot goede, effectieve content te komen.

Neem je bijvoorbeeld het See, Think, Do, Care-model als uitgangspunt, dan kan je content bijvoorbeeld ingedeeld worden voor een persona in:

  • See-fase: een algemeen artikel over het soort dienst dat je biedt of het soort product dat je verkoopt. Voor ons zou dit bijvoorbeeld een breed artikel kunnen zijn over Content Marketing, of het artikel wat je nu leest. Ons doel is in elk geval onze klant in contact brengen met ons merk, om de eerste ingang te hebben.
  • Think-fase: een artikel dat inspeelt op wat diepere kennis over content marketing. Bijvoorbeeld over het ontwikkelen van persona’s of het doen van een content gap analyse. Hierbij is ons doel om de overweging om ons te kiezen als content marketingbureau.
  • Do-fase: een whitepaper die inspeelt op keuzes. Bijvoorbeeld: een gids voor het kiezen van de beste content marketing partner voor een business. Of die uiteenzet hoe onze potentiele klant zelf tot zulke scherpe content marketing stukken kan komen. Ons doel is, zoals de fase het al zegt, onze klant over te laten gaan op actie. We willen contact hebben op dit punt.
  • Care-fase: een korte mail ter evaluatie van het project, om onze klanttevredenheid te verbeteren. En om te checken of wat we hebben opgeleverd ook naar wens is bij de klant.

3. Expertise uitstralen

Is het doel van jullie website expertise uitstralen? Laten zien dat jullie de beste zijn in jullie vakgebied, en ontzettend veel kennis paraat hebben? Dan is een blog hier perfect geschikt voor. Juist als er een hoge mate van kennis aanwezig is in jullie bedrijf, is dit een uitgelezen kans om die kennis ook daadwerkelijk te delen.

Natuurlijk hoeven jullie niet alle geheimen prijs te geven, maar een tipje van de sluier kan al veel opleveren. Kijk hoe die informatie in blog-vorm gedeeld kan worden, bijvoorbeeld door het uitdelen van kleine tips en tricks.

Een blog is de plek waar al deze artikelen geplaatst kunnen worden. Eventueel kunnen kennisartikelen afgewisseld worden met interviews met interessante mensen uit jullie vakgebied. Zo creëren jullie een kennisweb en laten jullie in de online presence zien dat jullie écht weten waar jullie het over hebben.

4. Vertrouwen opbouwen

Middels kennisdeling en door expertise te tonen, bouwen jullie vertrouwen opPotentiële klanten zien dat er een hoge mate van kennis paraat is, en dat jullie bereid zijn anderen verder te helpen met die kennis. Hierdoor ziet de klant dat jullie bereikbaar en benaderbaar zijn. Een blog is immers een stuk persoonlijker dan welke andere pagina dan ook op een website. Dat vertrouwen kan voor de klant net de doorslag geven om voor jullie te kiezen in plaats van voor een ander bedrijf. In dit geval moet de tekst natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn. Je wilt immers een goede indruk maken op potentiële klanten. 

Vertrouwen opbouwen goed doen? Ga dan aan de slag met ons gratis content marketing plan. 

5. Omzetstijging

Daar is ‘ie dan. De klapper op de vuurpijl. Want een van de belangrijkste redenen om te starten met bloggen is simpelweg de omzetstijging.

Simpelweg zit het zo: wordt er regelmatig geblogd, dan ontstaat er een vliegwieleffect. Het een versterkt het ander, en voor jullie het weten halen jullie een grote hoeveelheid nieuwe bezoekers naar de website die steeds beter kunnen vinden wat ze zoeken. Dat verhoogt hun sympathie richting jullie merk en zorgt vervolgens weer voor contactaanvragen. En hengelt jullie sales-afdeling die naar binnen, dan betekent dat meer klanten en dus meer omzet.

Hetzelfde geldt overigens voor e-commerce platforms. Ook die hebben zeer veel baat bij goeie SEO-blogs. Juist vanuit daar kunnen jullie alles inzetten om nieuwe bezoekers naar jullie website te halen en kennis te laten maken met jullie producten.

6. Likeability 

De zesde reden om een blog te starten is voor de likeability van jullie bedrijf. Op een blog kunnen verschillende werknemers aan het woord gelaten worden, nieuwe werknemers worden voorgesteld en overall meer kleur aan het bedrijf gegeven worden.

Dit zorgt voor likeability. Mensen hebben immers liever contact met mensen, en door jullie mensen een stem en een gezicht te geven, wordt het voor een (potentiële) klant veel duidelijker wie er achter het bedrijf zitten. Gebruik dat in jullie voordeel en geef jullie blog kleur.

7. Community opbouwen

Is jullie bedrijf geschikt om een community omheen te bouwen? Bijvoorbeeld omdat jullie een specifieke doelgroep aanspreken die graag met elkaar in contact komt? Of simpelweg om meer loyaliteit te halen uit jullie bestaande klantendatabase? Ook daar is een blog zeer geschikt voor.

Want blogs kunnen dienen als een platform waarop anderen van zich laten horen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Frankwatching. Onder elke blog kan gereageerd worden, daarnaast kunnen de blogs geliket en natuurlijk gedeeld worden. Puur door het bieden van deze mogelijkheden kan er een community gebouwd worden rondom het merk. En dat werkt heel erg goed, als je het goed doet.

Samenvatting

Beginnen met bloggen? Altijd een goed idee. Bloggen zorgt ervoor dat jullie website beter vindbaar wordt en dat er beter ingespeeld kan worden op de customer journey. Bovendien is een blog zeer geschikt om expertise uit te stralen, vertrouwen en likeability op te bouwen en omzet te laten stijgen. Daarnaast is een blog zeer geschikt om een community te bouwen.

Download onze gids voor het opstellen van een content marketingplan 

Overtuigd waarom jullie zouden moeten starten met bloggen? We geven jullie graag een zetje met het opstellen van een content marketingplan.

Laat je gegevens achter, en we sturen ‘m je toe!

Content Marketing Plan formulier