De lucky few kunnen er momenteel al mee aan de slag: de bèta van Search Console Insights. Volgens Google dé manier om als content makers en publishers meer uit je content te halen. Wat kunnen we verwachten van Search Console Insights? En hoe kan het je helpen meer uit je content te halen? Dat lees je in deze blog.

Wat is Search Console Insights?

Search Console Insights is een nieuwe functionaliteit in Google Webmaster Tools, waarmee je inzicht krijgt in het gedrag van je doelgroep met je content, en de interessegebieden van diezelfde doelgroep.

De functie maakt gebruik van data uit Search Console én Google Analytics, en kan daardoor uitgebreider ingaan op de prestaties van je content.

Het verschil met het eerdere Search Console is dat Insights eigenlijk een mini content audit doet. Zo kun je niet alleen zien of je content vertoond en bekeken wordt, maar ook of het goed of slecht presteert ten opzichte van je andere content. Om dit op deze manier vervolgens weer te verbeteren of meer onder de aandacht te brengen.

De mogelijkheden binnen Insights

De bèta van Insights biedt op dit moment de mogelijkheid om te zien:

  • Hoe je website het doet
  • Wat je nieuwste content is én hoe deze presteert
  • Wat je meest populaire content is
  • Hoe mensen op je site terecht komen
  • Hoe bezoekers je site vinden via Google
  • Welke links naar jouw website verwijzen
  • En hoe bezoekers via social op jouw website komen

Daar lees je hieronder meer over.

Hoe presteert je website?

Bovenin Insights vind je een samenvatting van de huidige prestaties van je website. In een oogopslag is te zien wat er de afgelopen 28 dagen op de website is gebeurd. Hierbij ligt de focus op het aantal paginaweergaven op je website en de gemiddelde duur van de paginaweergave.

Daarbij geeft Insights ook nog tips over het uitlezen van de grafiek en eventueel daaropvolgende acties. In dit geval over:

  1. Hoe dalingen of stijgingen in paginaweergaven te liëren zijn aan mogelijke oorzaken;
  2. Hoe veranderingen in totaal aantal weergaven of gemiddelde duur te relateren is aan wat je eerder op je site hebt gedaan.
Grafiek die inzicht geeft in site performance binnen Search Console Insights

Wat is je nieuwste content en hoe presteert deze?

Net nieuwe content online gezet? Dan wil je eigenlijk zo snel mogelijk weten hoe dit presteert om te kunnen tweaken. Dat is de tweede grafiek die je vindt in Insights. Ook hier vind je informatie over wat de grafiek inhoudt, en tips om de statistieken een handje te helpen.

In dit overzicht zie je in het kort:

  • De titel & datum van de post
  • Het aantal keer dat de post bekeken is
  • Hoe lang de bezoeker op de pagina is blijven hangen
  • En op welk gebied de post goed (of juist niet goed) presteert
Overzicht van de best presterende posts volgens Google Search Console Insights

Klik je op een pagina dan vind je hier meer informatie over. Je duikt dan dieper in:

  • Hoe je pagina het doet (in termen van paginaweergaven & gem. weergaveduur pagina)
  • Hoe bezoekers je pagina vinden (dus wat de beste kanalen zijn)
  • Hoe bezoekers je pagina in Google vinden (met zoektermen)
  • Verwijzende links vanaf andere pagina’s
  • En social media

Met deze informatie kun je vervolgens de pagina verder optimaliseren en onder de aandacht brengen.

Wat is je meest populaire content? 

Je vijftien meest populaire stukken van de laatste 28 dagen worden in deze box weergegeven, een voorbeeld vind je hieronder. Hierin krijg je wederom meer informatie te zien over tijd op pagina, aantal weergaven en in het groen andere bijzonderheden. Die bijzonderheden laten bijvoorbeeld zien of een artikel trending is, populair, of lang bekeken.

Wat nog niet te zien is, is of een artikel onderpresteert. Dit zou prettig zijn om verbeteringen door te voeren. Het zou kunnen dat dit nog toegevoegd wordt als Insights daadwerkelijk gelanceerd wordt.

Een screenshot van Google Search Console Insights met daarin de metrieken van 15 populairste artikelen

Hoe komen bezoekers op je website terecht? 

Dit onderdeel van Insights is een hele mooie samenvatting van Analytics en Search Console.

Allereerst zie je de top 3 beste kanalen, in ons geval zijn dit social, direct en organisch. Per kanaal zie je het aandeel in het totale aantal bezoekers, het aantal bezoekers per kanaal en de gemiddelde duur van het bezoek aan je website.

Als tweede overzicht zie je een samenvatting van de zoektermen waarop je gevonden wordt. Daarbij wordt ook met een groen bannertje aangegeven of je in de top 5 zoekresultaten staat op een specifieke term. Super inzichtelijk, want zo zie je al waar je het goed doet, maar ook waar echt nog een verbeterslagje nodig is.

Hoe vinden bezoekers jullie website? 

Bij deze categorie krijg je over het algemeen inzicht in:

  • De beste verkeerskanalen
  • De beste queries en de meest trending queries waarop je site gevonden wordt
  • Verwijzende links vanaf andere websites
  • De prestaties van social richting je website

Dit geeft een breder beeld van hoe de website gevonden wordt over de gehele periode van 28 dagen. Ook hierbij kun je zien welke optimalisatieslagen je in de content kunt maken om deze naar een hoger niveau te tillen en je website over het algemeen beter vindbaar te maken in zoekmachines, zoals Google.

Samenvattend

Met het nieuwe Search Console Insights krijg je als content marketeer goed inzichtelijk hoe je content presteert. De mini-audit geeft zicht op de prestaties van je site, content, in-links en organische en social kanalen. Over het algemeen werkt het prettig en laat het op effectieve, prettige wijze zien waar het goed gaat en waar het beter zou kunnen. De bèta belooft veel goeds! Wij zijn benieuwd wanneer we de echte uitrol kunnen verwachten.